GDPR – så lever vi upp till den nya datalagenDen nya datalagen GDPR är ganska komplex och det finns fortfarande vissa delar som kan verka otydliga.På Indpro har vi den kompetens som krävs för att guida våra kunder i hur vi går bäst tillväga för att efterleva GDPR i vårt samarbete.Lagring av känslig dataVåra processer garanterar tillräcklig säkerhet för den data som är av personlig natur och som potentiellt är känslig.Vi har processer på plats för hur vi tar emot personlig data hur vi hanterar och lagrar den personliga datan – och kanske viktigast av allt, hur vi tar bort datan och under vilka omständigheter vi ska göra det.Godkända avtalDe avtal (bland annat. biträdesavtal) som vi har upprättat med våra kunder är professionellt framtagna och vi följer Datainspektionen och Dataskyddsförordningens regler för hur vi behandlar personuppgifter, likaså har vi upprättat avtal som följer Dataskyddsförordningens krav.Innan vi påbörjar ett samarbete gör vi en ordentlig genomgång av den data som vi potentiellt kan tänkas jobba med, vilken som är av personlig och känslig natur, och vilken som inte är det.Ska vi arbeta med känslig data ger vi rekommendationer för hur vi bör gå tillväga för att minimera säkerhetsrisken. Sedan sätter vi upp ett tillvägagångssätt tillsammans med kund, som ger kunden full insyn i hur vi tar hand om datan.Särskilda regler för data utanför EUNär data överförs till länder utanför EU finns särskilda och striktare regler i lagstiftningen. Vi försöker i största möjliga mån att sätta upp en arbetsprocess som gör att vi arbetar i kundernas miljöer med säkra accesspunkter. I 9 fall av 10 har vi därför inte anledning att behandla någon personlig data hos oss, varken i Sverige eller vid vårt leveranscenter i Indien. Men i de fall där behandling av data utanför EU är aktuellt, har vi både processer och avtal som garanterar efterlevnad av den nya datalagen.Säkerheten i vårt leveranscenterI arbetet för att efterleva GDPR har vi höjt säkerheten ytterligare på vårt stora leveranscenter i Bangalore, Indien. Sedan tidigare krävs biometrisk identifikation för att få tillgång till kontoret. Vi har också tagit fram nya policys för användningen av egna device. Vi tillåter fortfarande BYOD (bring your own device), men vi har uppdaterat våra policys och infört en mer stringent process för att kontrollera när data förs utanför kontorets gränser.Vi sparar även logglistor och har rutiner för vad som ska göras om en dataläcka trots allt skulle uppstå, och vi har exempelvis även tittat på faktorer så som hur organisationen håller IT-utrustningen säker.Utbildad personalEfterlevnad av GDPR förutsätter att hela organisationen är utbildad i vad GDPR och Dataskyddsförordningens regler eller lagstadgade krav innebär, och förstår vikten av att följa det.Vi genomför fortlöpande utbildningar med vår personal, i Sverige såväl som i Indien.Regelbundna auditsVi genomför regelbundet audits av våra policys, processer och system, såväl kvartalsvis som halvårsvis och helårsvis. I våra audits går vi igenom processerna och ser över vilka förbättringar vi kan göra.Arbetet med GDPR är inte en engångsinsats utan ett fortlöpande arbete. Indpro fortsätter att följa hur lagstiftningen utvecklas, för att säkerställa att vi och våra kundprojekt lever upp till gällande regler och krav.
En framgångsfaktor är att Indpro och deras utvecklare även tar sig tiden att förstå varför, och inte bara vad som ska utvecklas. Det ger en bättre förståelse och ett bättre slutresultat varje gångPer TorstenssonProject lead & Business development, SenabDet jag gillar bäst med vårt team hos Indpro är att de är dedikerade. Det märks att de tycker det är kul att jobba med Mathem.Fredrik SewénCTO Mathem
Vårt engagemang är vår styrka. Vi vill inte bara leverera IT-projekt – vi vill skapa värde. För kunden förstås, men också för kundens egen kund.Pavel SiddiqueVD IndproIndpros utvecklare gav oss möjligheten att öka tempot på produktutvecklingen och bättre förutsättning att bredda produktportföljenAndreas NõuProduct Director, Time Care AB
Indpro har gett oss en styrka i utvecklingen som vi inte hade själva, och vi har dessutom fått bättre kontroll över kravställning, planering och kvalitet.Jan GezeliusCTO, iBinder Pärmen ABVi skulle ha haft en för stor utmaning att utveckla den nya versionen av QuickPick utan Indpros hjälp.Mikael AnderssonCEO, Qsys Sverige AB
Det finns ett långsiktigt tänk hos Indpro och deras dedikerade team. Därför har vi valt att jobba med dem under flera års tidPär HagbergAvdelningschef BIM- och GISavdelningen, Tyréns ABIndpro förstår vår verksamhet och det fungerar som ett sant, långsiktigt samarbeteHans NottehedCTO, Info24 / Tingcore
Eftersom vi var ett start-up bolag med en väldigt god idé, men begränsat startkapital, var Indpro en mycket lämplig partner och leverantör. Med deras hjälp lyckades vi lansera vår produkt inom dem initiala budgetramar vi hadeEmanuel NybergCEO, Assistansboken Sverige ABTeamet har varit engagerat sedan dag ett och vi har jobbat nära varandra. Jag tror inte att vår plattform hade blivit lika bra med en annan partner.Johannes EkbladCTO & medgrundare, Fenix begravning
Indpro är överlag, såväl utvecklare som management, väldigt enkla att kommunicera med. Vilket är en förutsättning för ett bra slutresultatAlexander UndénFörskoleappenIndpro är en bra offshoring-partner som verkligen kan hjälpa en att komma igång. De är lösningsorienterade och har ett personligt engagemang.Arne FridmarCTO, Exicom
Det känns enkelt att jobba med Indpro. De är engagerade, krånglar inte till saker och inger förtroende. Dessutom är det ett schysst bolag – det är viktigt när man ska jobba tillsammans länge.Jan JosephsonMedgrundare och CTO, op5Vi hade flera skäl att sätta upp en webbshop och Indpro kändes direkt som den rätta leverantören. Indpro bidrar med mer än bara kvalitativ utveckling, det handlar även om kunskap och guida oss som kund rättFredrik NavjordCEO, Metric Industrial AB