Blogg

    • Fenix förändrar begravningsbranschen – med innovativt system

    Fenix begravningar i mobilen

    Fenix begravning vill disrupta en miljardbransch – och spår att begravningsbyråerna står inför en omfattande digitalisering. Nyligen tog företaget in ytterligare närmare 7 miljoner i riskkapital, pengar som nu går in i en innovativ plattform och en utlandssatsning.

    ”Om 20 år tror jag att 80 procent av alla människor planerar begravningar på nätet. Det är en självklar utveckling. Ser man på hur snabbt digitaliseringen har skett i andra sektorer har jag svårt att se att det inte skulle bli likadant här.”

    Det säger Johannes Ekblad, entreprenör och medgrundare av Fenix begravning. Bolaget startades 2014 och har vuxit stadigt till en årsomsättning om 22,6 miljoner kronor 2019. Och det finns gott om utrymme att växa mer: begravningsmarknaden är värd över 2 miljarder kronor, och dessutom tar sig Fenix in i familjejuridiken. Bolaget hjälper till med tjänster som testamente och framtidsfullmakter.

    ”Kärnan i vår verksamhet är dödsfallet, och omfattar allt som ska göras både innan och efter”, säger Johannes.

    Smidigare planering  

    Fenix begravningar startades 2014 av tre managentkonsulter. Alla tre grundarna hade funderat på idén på varsitt håll i flera år, och såg att begravningsbranschen släpade efter i digitaliseringen. Priserna var höga, transparensen dålig och det saknades kundfokus.

    Som svar lanserade de en digital begravningstjänst där kunden kan boka allt på nätet, antingen helt på egen hand eller med en rådgivare över telefon.

    Själva begravningen går till precis som vanligt – det är i förberedelserna det skiljer sig åt. En traditionell begravningsbyrå styr kunderna till ett fysiskt möte, medan Fenix låter kunden göra valen i lugn och ro hemifrån via hemsidan. Ungefär tio procent av kunderna vill träffas innan begravningen och får då möta en av de frilansande begravningsrådgivare som Fenix samarbetar med.

    ”Vi ser oss inte som en begravningsbyrå online. Det vi erbjuder är ett smidigare och enklare sätt att planera en begravning, med bättre service”, säger Johannes.

    ”Som resebranschen för 20 år sedan”

    Sex år efter att Fenix startades är den digitala mognaden fortfarande låg i begravningsbranschen. Johannes jämför läget med resebranschen för tjugo år sedan.

    ”Vi befinner oss i ett tidigt digitaliseringsskede, gissningsvis är vi 15 procent in på resan. Produkten kommer att behöva utvecklas för att den stora massan ska vilja planera begravningar digitalt”, konstaterar han.

    En bra teknisk plattform med ett användarvänligt gränssnitt är därför affärskritiskt för Fenix. För två år sedan började Fenix utveckla en egen plattform från scratch tillsammans med sin IT-partner Indpro, och för ett år sedan lanserades den.

    I det nya systemet möter kunderna möter ett gränssnitt på webben där de kan boka och planera en begravning. Uppgifterna skickas vidare i systemet till Fenix rådgivare, som plockar upp det i den interna delen av plattformen. Där finns ett smidigt arbetsflöde som går lätt att överblicka, och som är tillgängligt både för anställda och externa rådgivare.

    Plattformen fungerar alltså både som projektverktyg, CRM och e-handelslösning. Den är byggd med microservice-arkitektur och integrerad med det underliggande affärssystemet Microsoft Business Central.

    Framgångsfaktor – få med alla på tåget

    Johannes är mycket nöjd med hur jobbet med den nya plattformen har flutit på. Vilka har då varit framgångsfaktorerna?

    ”Att alla i teamet förstår det långa perspektivet, vad det är vi försöker göra. Och att vi gör designen själva, inklusive CSS. Sedan görs den faktiska utvecklingen av vår partner Indpro.”

    Varför gör ni designen själva?

    ”Det blir mycket tydligare att kommunicera hur vi vill att saker ska fungera då. Vi tvingas tänka efter hur vi vill ha det.”

    Hittills har det bara varit Johannes och en designer som har jobbat med plattformen på Fenix. Nu ska Fenix växa teamet internt, men teamet hos Indpro behåller de.

    ”I det långa loppet är en mix av konsulter och egna anställda bäst tror jag. Det är en fördel att kunna skala upp eller ner snabbt med externa resurser.

    Innovationstakten avgörande

    Fenix är inte de enda som jobbar med digitalisera begravningsbranschen. Förutom ett flertal andra startups räknar Johannes med att de traditionella bjässarna i branschen också kommer att modernisera sig.

    För att stå sig i konkurrensen har Fenix nyligen tagit in ytterligare 6,7 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna ska gå till en utlandssatsning, och till att förbättra plattformen. För den tekniska lösningen kommer att vara avgörande för tillväxten, det är Johannes övertygad om.

    ”Det som kommer att differentiera bolagen är förmågan att hålla en hög innovationsgrad, och ha ett högt tempo i förbättringarna. Innovationstakten kommer att avgöra vem som vinner.”

  • Se video om hur det går till här