Blogg

Indpro bloggen

  • Visste ni att Asiens största konferens om metodik för systemutveckling äger rum i Indien? Vår projektledare Marie Wärn var där – här är hennes story!

    Den agila communityn är riktigt stor i Indien!  I år hölls konferensen Agile India i Bangalore, alldeles intill vårt kontor.

    Under en vecka i mitten av mars pågick föreläsningar och workshops med 94 talare från 23 länder.

    Photo: Agile India

     

    Jag fick möjlighet att gå på Agile Mindset-dagen, där jag deltog vid intressanta föreläsningar om holakrati, coachning och faciliter...

  • För de flesta företag står inte pris högst upp på listan idag när de letar IT-konsulter – nummer ett är att hitta den kompetens som behövs.

    Men trots att resursbristen är det största problemet på IT-marknaden idag är förstås ingen budget oändlig. Att benchmarka vad man betalar för sina IT-konsulter är alltid en god idé, oavsett om ni redan har en leverantör ni är nöjda med eller om ni letar ny partner.

    Vi har kartlagt priserna på IT-konsulter i Sverige idag och även jämfört med vad man får betala när man väljer near-shoring och offshoring. För även när förstahandsvalet är sven...

  • Ledarskap på distans ställer större krav på ledaren – som behöver vara ännu mer tydlig, kommunikativ och duktig på att planera.

    Men även en skicklig ledare behöver stöd av en projektledare som finns på plats hos utvecklingsteamet. Henrik Melchander, CTO på Indpro, har lett distribuerade team i drygt sex år. Hans råd när man arbetar med global IT-outsourcing är att ta stöd av en projektledare som finns på plats.

    – Har du en svensk projektledare på plats hos utvecklingsteamet behövs kanske inte en lokal projektledare. Men om den svenska projektledaren sitter i Sverige är d...

  • Att leda utvecklare på distans ställer extra höga krav på projektledaren. Vår CTO Henrik Melchander har listat de tre vanligaste misstagen – så att du kan undvika dem.

    1 Har fel information.

    Det vanligaste problemet när man leder på distans är att det uppstår missförstånd. Det kan bero på en rad olika saker: att kunden har lämnat fel information, eller att projektledaren eller utvecklarna har missuppfattat det kunden har sagt. Det kan också bero på att man faktiskt har förstått rätt men sedan dokumenterat informationen fel.

    I grund och botten handlar det om kommunikationen mel...

  • Se video om hur det går till här